3 fouten die te vermijden bij de verkoop van een kleine onderneming

Elke dag maken eigenaren van kleine bedrijven (retailers) drastische fouten bij de verkoop van hun bedrijf en verliezen duizenden dollars in het proces. Al hun harde werk en lange termijn investering gaat down the drain. Deze fouten zijn vaak gemakkelijk te vermijden. Als ondernemers hadden zij er ooit van gedroomd hun eigen bedrijf te bezitten en het tot een succes uit te bouwen – om er de vruchten van te plukken in de vorm van een succesvolle bedrijfsverkoop. Klinkt als een geweldig plan! Maar een bedrijf verkopen is niet zo eenvoudig als het misschien lijkt.

Als ondernemer heb ik zes bedrijven opgebouwd en verkocht, waaronder een autoverhuurbedrijf, twee mini-opslagfaciliteiten en drie winkels. Nu, als een internationale professionele spreker en business consultant, help ik andere kleine ondernemers om ditzelfde succes te bereiken.

Hier zijn mijn vijf tips om u te helpen valkuilen bij de verkoop van een bedrijf, teleurstellingen en verloren geld te voorkomen.

Fout 1: Niet vooruit plannen of te lang wachten met verkopen

Te lang wachten, of niet van tevoren plannen, kan ertoe leiden dat veel bedrijfseigenaren hun window of opportunity missen. Het duurt gemiddeld twee tot vier jaar om een klein bedrijf te verkopen. Daarom is een langetermijnplanning de sleutel tot een succesvolle bedrijfsverkoop. Door het bijhouden van bijgewerkte gegevens, een gedetailleerde bedrijfsgeschiedenis en verkoopportefeuille te allen tijde bij de hand te houden, zal het uw planning de moeite waard maken. U weet maar nooit wanneer de perfecte koper uw bedrijf binnenwandelt en u een aanbod doet dat u niet kunt weigeren.

Planning van opvolging is een grote misstap van detailhandelaren. Zelfs als u geen opvolger heeft die een familielid is, denkt u nog steeds als een opvolgingsplanner. De persoon die u “opvolgt” moet klaar zijn voor succes. Als ze zien dat u dit al geruime tijd hebt gepland en overwogen en dat het geen snelle “ik heb er genoeg van”-verkoop is, zal uw prijs veel hoger zijn. Voeg daarbij het vertrouwen dat de koper zal hebben in een winkelaankoop als ze zien dat er een strategie was voor de verkoop en dat het niet uit wanhoop is gedreven.

Fout 2: Niet vinden van de juiste persoon om uw bedrijf te vertegenwoordigen

Het vinden van de juiste makelaar en / of consultant om u te helpen uw bedrijf te verkopen is van cruciaal belang voor uw succes. Vaak gaan ondernemers in zee met de eerste de beste persoon die ze tegenkomen om hun bedrijf op de lijst te zetten en het proces op gang te krijgen. Dit kan u op de lange termijn tijd en geld kosten. Binnen een paar maanden, kunt u zien geen resultaten en hebben om te gaan op de zoektocht helemaal opnieuw. De tijd nemen om veel makelaars te interviewen en te kijken naar een realistisch resultaat van wat wordt verwacht zal u op weg helpen in de goede richting.

Uitgelicht: https://www.overnameadvies.nl/snel-bedrijf-verkopen 

In mijn geval, ik aangemeld bij de eerste makelaar sprak ik met. Hij leek de perfecte persoon om mijn bedrijf te verkopen. Hij had immers een achtergrond in de detailhandel (en dat was mijn branche), hij was vriendelijk en het beste van alles was dat hij met een GROOT prijskaartje kwam. Helaas, het was te mooi om waar te zijn, want hij vroeg te veel. Door de prijs te verhogen kreeg hij me zover dat ik het contract tekende, maar de verkoop kwam nooit rond. Na zes verspilde maanden zonder ook maar een lead, besloot ik eindelijk om verder te gaan. Lerend van mijn fout, interviewde ik 12 meer makelaars alvorens een ander contract te tekenen.

De nieuwe makelaar had een meer realistische aanpak en begon me leads te brengen binnen de eerste maand.

Fout 3: Denken dat je niet hoeft te promoten of markt jezelf

Denken dat een makelaar al het werk zal doen in het promoten van uw verkoop kan dodelijk zijn. U bent de beste promotor voor uw bedrijf. Wie kent uw bedrijf beter dan uzelf? Niemand is meer gemotiveerd, gepassioneerd en goed geïnformeerd over uw bedrijf dan u. Een makelaar kan u wat activiteit bezorgen, maar het is belangrijk dat u ook uzelf blijft promoten.

Nadat ik gefrustreerd raakte dat er geen leads kwamen, realiseerde ik me dat ik een promotor moest zijn van mijn eigen bedrijfsverkoop. Maar, de truc was om een verkoop te promoten zonder het in mijn gemeenschap, mijn klantenbestand en mijn werknemers te krijgen. Hoe moest ik dat doen? Waar vind ik mensen die geïnteresseerd zouden zijn in de aankoop van mijn soort bedrijf?

Tip: https://www.overnameadvies.nl/bedrijfsovername-adviseur 

Nadat ik had gebrainstormd voor ideeën, ontdekte ik een manier om dit te doen. Ik realiseerde me dat mijn verkoopmedewerkers misschien wel het eerste contact zouden leggen met iemand die geïnteresseerd was in het openen van een winkel – ik ging naar de bron. Opnieuw stelde ik mezelf de vraag: “Wat zet verkopers aan tot actie?” Geld! Dus ging ik zitten en schreef een brief waarin ik uitlegde waarom en hoe ik mijn succesvolle zaak wilde verkopen. Ik bood mijn verkoopmedewerkers een bonus aan om mij een koper te sturen. Onmiddellijk begon de telefoon te rinkelen en kwamen er meer leads binnen. Binnen een paar weken had ik zo’n hype gecreëerd dat er drie verschillende kopers tegelijk bezig waren om de zaak te kopen.

Detailhandel is een harde business, veel harder dan mensen beseffen. En eerlijk gezegd is de belangrijkste reden dat iemand een winkel verkoopt dat hij failliet gaat, niet omdat hij succesvol is. Hoe meer planning u in uw verkoop stopt, hoe beter de prijs zal zijn die u kunt krijgen. Houd in gedachten dat de potentiële koper zeer verdacht zal zijn van uw reden voor de verkoop. Zorg voor een plan en een strategie om eventuele angsten weg te nemen. Net zoals u uw bedrijf begon met een sterk plan, verkoop het ook met een sterk plan.